خدمات بازرگانی و تجاری در چین و ایران

واردات و صادرات، خدمات بازرگانی و تجاری، ترخیص کالا در ایران

خدمات بازرگانی و تجاری در چین و ایران

واردات و صادرات، خدمات بازرگانی و تجاری، ترخیص کالا در ایران

خدمات بازرگانی و تجاری در چین و ایران

گروه بازرگانی بالازاده

با 11 سال سابقه از مجموعه های خدماتی نام آشنا در زمینه ترخیص کالا و واردات و صادرات می باشد.
واردات خط تولید، از 0 تا 100
مشاوره امور بازرگانی و گمرکی در مورد واردات و صادرات
و...

  • ۰
  • ۰

صادرات کالا

صادرات کالا

برای شروع فعالیت بازاریابی و صادرات به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی، امور گمرکی و ترخیص کالا، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللیبازرگانی که از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وابسته به وزارت بازرگانی و دیگر موسسات انتشار مییابد، توصیه میشود.

نحوه صادرات کالا

صادرات کالا

برای شروع فعالیت بازاریابی و صادرات به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی، امور گمرکی و ترخیص کالا، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللیبازرگانی که از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وابسته به وزارت بازرگانی و دیگر موسسات انتشار مییابد، توصیه میشود.

مراحل انجام صادرات

انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیت های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با روشهای علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

مراحل صدور کالا را میتوان به شرح زیرفهرست نمود:

1 - بازاریابی: اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن که دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاههای بین- المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند امکانپذیر است. همچنین شناسائی کالاهای رقیب و کیفیت وقیمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالا نقش مهمی در موفقیت یک صادرکننده دارند.

2 - صدور پروفرما (پیش فاکتور): صادرکننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده آن است برای خریدار ارسال نماید.

3 - تهیه و تدارک و بسته بندی: صادرکننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی نماید.

4 - تعیین ارزش گمرکی: ارزش گمرکی عبارتست از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

5 - کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهای ذیربط: پس از بازاریابی صادرکننده باید مجوز صدور کالا را از ارگان- هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر کسب نماید.

6 - اظهار کالا به گمرک: در این مرحله کالا به گمرک حمل می شود و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه می گردد. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بسته ها جواز خروجی (پروانه صادراتی) اخذ می گردد.

7-عقد قرارداد حمل و بیمه: صادرکننده با یکی از شرکتهای معتبر حمل و نقل بین المللی قرارداد حمل امضاء می کند و همچنین کالا را تا رسیدن به مقصدبیمه میکند.

8 - دریافت گواهی بازرسی کالا: این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط مؤسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می شود

9 - صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا: صادرکننده در این مرحله باید فاکتور فروش کالای خود را صادر و به تأیید اتاق بازرگانی محل برساند و اتاق بازرگانی در ازای ارائه تصویر پروانه گمرکی، تصویر بارنامه حمل و تصویر فاکتور فروش گواهی مبدأ کالا را صادر خواهد نمود. لازم به ذکر است در حال حاضر صدور گواهی مبدا بصورت فرآیند الکترونیکی و از سامانه یکپارچه گواهی مبدأ اتاق بازرگانی ایران صورت می گیرد.

10ارسال کالا: صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل و نقل تحویل میدهد و شرکت مزبور براساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرک بارگیری و به مقصد حمل می کند.

تعرفه (حقوق ورودی)

تعرفه یا حقوق ورودی عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت ها به دلایل حمایتی یا مالی و یا ترکیبی از آنها از کالاها اخذ می- کنند. اصطلاحا این دریافتی به حقوق گمرکی (Duties Customs) نیز مرسوم است. در ادامه تقسیم بندیهای متفاوتی از حقوق ورودی آمده است

- تقسیم بندی تعرفه براساس چگونگی دریافت:

تعرفه ارزشی: تعرفه گمرکی ممکن است براساس ارزش کالا دریافت شود، که در این صورت آن را تعرفه ارزشی می نامند. در این روش، حقوق و عوارض گمرکی کالا یا تعرفه آن درصدی از ارزش آن کالا را تشکیل میدهد که باید به گمرک پرداخت شود

تعرفه ثابت: تعرفه گمرکی در مواقعی براساس مقدار آن کالا (وزن یا تعداد) وضع میشود

تعرفه مرکب: تعرفه گمرکی در مواردی براساس ترکیبی از دو روش تعرفه ارزشی و تعرفه ثابت دریافت میشود.

2 - تقسیم بندی تعرفه براساس تسهیلات یا تبعیضات:
بر مبنای تقسیم بندی دیگری که انگیزه و علل آن، برقراری تسهیلات یا ایجاد تبعیضات یا موانع، جهت ورود و صدور کالا، کشور، اتحادیه و یا منطقه اقتصادی خاصی باشد تعرفه گمرکی ممکن است یک ستونه یا دو ستونه یا سه ستونه باشد
تعرفه یک ستونه: تعرفه ای بدون تبعیض است. به طوری که برای کلیه کالاهای وارده از کلیه کشورها به صورت یکسان و بدون انعطاف اجراء می گردد
تعرفه دو ستونه: در این سیستم تعرفه، برای هر کالایی دو نوع حقوق و عوارض گمرکی وضع شده است. یک نوع آن حد بالا یا تعرفه حداکثر است ولی در حد دیگر، مجموعه ای از تعرفه های کاهش یافته برای برخی کشورها است از طریق مذاکره و انعقاد پروتکل و یا قراردادها به آنها اختصاص می یابد
تعرفه سه ستونه: تعرفه سه ستونه شکل گسترده تعرفه دو ستونه است که به آن ستون دیگری افزوده شده و در حد پایین تری از حقوق گمرکی از کشورها تعیین و اعمال میشود، که آن را "سیستم تعرفه های ترجیحی" نیز می نامند.
 تسهیلات و حمایت های وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران صادرات و واردات:
این قسمت شامل ارائه خدمات و اطلاعاتی در ارتباط با موارد ذیل می باشد:
- صادرات غیر نفتی
- صادرات خدمات - خدمات بازرگانی (شامل گمرک، استاندارد، بیمه، بانک، ارز و صندوق ضمانت، حمل و نقل، بسته بندی صادراتی و سرمایه- گذاری خارجی)
-آمار واردات
-ثبت سفارش
نمایشگاه و هیأت تجاری :
رویدادها و نمایشگاهها :
سازمان توسعه تجارت ایران با هدف گسترش سهم بازار کالاها و خدمات صادراتی کشور، توسعه حضور بنگاه های صادراتی در بازارهای هدف، بخشی از هزینه های برگزاری نمایشگاه های اختصاصی یا شرکت در نمایشگاه های بین المللی را به تشکل ها و بنگاه های تولیدی، صنفی و صادراتی غیردولتی، مبتکرین، مخترعین و کارآفرینان پرداخت خواهد کرد. لیست نمایشگاه های مورد تأیید سازمان توسعه تجارت ایران در سایت این سازمان موجود می باشد. 
هیأتهای تجاری و بازاریابی:
یکی از اهرم های مناسب توسعه صادرات وبسط روابط اقتصادی با کشورهای هدف (در سالهای اخیر) اعزام هیأت های تجاری اقتصادی و بازاریابی به کشورهای مذکور بوده است. بی شک با اعزام یک هیأت تجاری به خارج از کشور نسبت به سفرهای تجاری انفرادی می توان به مذاکرات عمق بیشتری بخشید و سرپرستان و مسئولین اینگونه هیأتها در صورت تجربه کافی و انتخاب و اجرای برنامههای مفید و سازنده می توانند حتی در اولین سفر و ملاقات و مذاکره با طرفهای تجاری وایرانی دست به ابتکارات جالبی بزنند که منتهی به عقد قراردادهای قطعی و واقعی تجاری گردد.
سرمایه گذاری خارجی
بخش سرمایه گذاری خارجی سازمان توسعه تجارت ایران اطلاعات مفیدی در زمینه آمار سرمایه گذاری خارجی در ایران، قوانین و مقررات و فرصتهای سرمایه گذاری ایران در سایر کشورها، جذب سرمایه گذاری در استان ها و پیوندهای مفید ارائه میدهد. برای دریافت اطلاعات مورد نظر در این خصوص به قسمت صادرات > خدمات بازرگانی > سرمایه گذاری خارجی مراجعه نمائید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی